MK_Logo_v0.1c

Molkoms kulturförening är en ideell, politiskt och religiöst obunden förening. Målgruppen för verksamheten är alla boende i trakten, med ett särskilt fokus på barn, ungdom, daglediga och våra nytillkomna som bor på Graningeskolan; flyktingar från det svårt krigshärjade Syrien och andra nationaliteter. På så sätt kan föreningens verksamhet också präglas av social medvetenhet; vikten av att fånga upp särskilda grupper i syfte att erbjuda värdefull sysselsättning och gemenskap med andra i lokalsamhället. En mix av åldrar, nationaliteter och intressen på samma plats bidrar till samverkan mellan generationer och kulturer, en känsla av att höra hemma och möjlighet att skaffa nya vänner. Livskvalitet är ett honnörsord i sammanhanget och begreppet ”kultur” får en bred tolkning, kort och gott allt som människor i lokalsamhälle kan skapa och bygga upp tillsammans. Målsättningen är att sätta Molkom på kartan genom att presentera ett aktivt kulturliv, som attraherar inte bara de boende och vära nytillkomna, utan också tillfälliga besökare samt turister som är nyfikna på vad som händer i samhället.

Bakgrund

Precis innan sommaren 2015 bildades Molkoms Kulturförening på Graninge kulturcenter i MolkomVåra primära målgrupper var daglediga, nysvenskar och barn/ungdom. Vårt första steg var att försöka ta reda på vad Molkombor tror och förväntar sig att en kulturförening ska göra genom en intresseanmälan/enkät. Utifrån den feedback vi fick så planerade vi följande verksamheter på Graninge kulturcenter.

• Starta ett kultur café med olika teman ex. Musik, Poesi och föreläsningar.
  • Filmvisning i samarbete med Folkhögskolan
  • Regelbundna konstutställningar + Konstrunda
  • Skaparverkstad i likhet med den som finns på Värmlands museum.
  • Teater & dans

Efterhand tänkte vi utöka aktiviteterna till målarateljéer, keramikverkstad och någon slags renoveringsverkstad för möbler, slöjdarbeten och dylikt. Caféet skulle också fungera som en butik där man skulle kunna köpa alster som producerats av lokala konstnärer.

Vi hade vidare tänkt och utveckla olika kurser och studiecirklar tillsammans med Vuxenskolan som bedriver sin verksamhet på Graninge kulturcenter

Innan vi kom igång med vår tänkta verksamhet så utvecklades de lokaler vi tänkt använda till ett akutboende ”Camp Graninge” för flyktingar från Syrien. Molkoms kulturförening lade om sitt fokus till att primärt arbeta med de flyktingar som kommit till Molkom.

Vi drog snabbt igång barnverksamhet på helger, tillsammans med volontärer, eftersom barnen, från början, inte hade någon som helst sysselsättning. Snart tog andra initiativ till utflykter, simskola, kvinnorum och andra tillfälliga aktiviteter som vi stöttat och medverkat i på olika sätt.

Flyktingboendet på Graninge kulturcenter har nu tömts i avvaktan på ett nytt avtal med Migrationsverket, vilket gjort att vi kunnat jobba vidare med våra ursprungliga planer. Vi fortsätter vårt arbete pågående arbeta  med kultur och integration tillsammans med den relativt stora skara med flyktingar som stannat kvar i Molkom. Vårt senaste stora integrationsprojekt var att arrangera en Multikulturfestival på hembygdsgården i Molkom. Vi har även arrangerat Multikulturcafé och det Multikulturella köket med mat från olika länder på Graninge kulturcenter.

Nuläge
Vi har tillsammans med Vuxenskolan och Graninge fastigheter  byggt upp en keramikverkstad på Graninge kulturcenter med återkommande kurser och möjligheter att köpa månadskort. Primär kontaktperson för keramikverkstaden är Mia Jansson tel: 073-5466180.

Vårt senaste projekt går av stapeln den 27 april 2019 då vi ordnar en Jazzafton på Graninge kulturcenter. Vi håller just nu på och planerar en del andra projekt när det gäller uppträdanden, utställningar och lokal hållbarhet.